احیاء امر اهل بیت و حیات طیبه

۲۱ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۰ کد : ۲۴۶ اخبار
تعداد بازدید:۱۷۳۸
نخستین جلسه هفتگی هیئت فرهنگی راسخون در محور مباحث اعتقادی بر پایه صحیفه سجادیه برگزار شد.
احیاء امر اهل بیت و حیات طیبه

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه جهرم: نخستین جلسه هفتگی هیئت فرهنگی راسخون در محور مباحث اعتقادی بر پایه صحیفه سجادیه با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا مصلی‌نژاد در سالن جلسات دانشکده علوم دانشگاه جهرم برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام مصلی‌نژاد در این جلسه با گرامی‌داشت ایام شهادت و مناسبت‌های دهه آخر صفر گفت: پیش از سخن گفتن درباره صحیفه سجادیه لازم است فضای حاکم بر صدور این کلام مبارک و جوی که در آن این کلمات ظاهر شده است بپردازیم.

وی در توضیح این امر به شرح عبارت حیات طیبه در قرآن پرداخت و افزود: خداوند برای حیات طیبه سه شرط: ایمان، عمل صالح قرار داده است و چند بار با تاکید فرموده است که قطعا خداوند چنین فردی را به حیاتی خوب و خوش راهنمایی خواهد کرد و بهرتین عمل او را ملاک قضاوت درباره سایر اعمال او قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه کلمهٔ حیات طیبه در قرآن یک کلیدواژه است و در آیات و روایت متعددی ذکر شده است، به ذکر چند روایت پرداخت و اظهار کرد: در یکی از این رویات امام رضا فرموده است خداوند به بنده‌ای از بندگان که به احیاء امر ما اهل بیت می‌پردازد، رحمت کند. امر اهل بیت طبق روایات کنایه از هدایت یا حکومت اهل بیت است و وقتی آن فرد پرسید که چگونه فرد می‌تواند به احیاء امر اهل بیت اقدام کند؟ فرمود: احیا ولایت اهل بیت این است که باید دانش‌های مربوط به اهل بیت را یاد بگیرد یعنی زانوزدن در مکتب نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و بعد که خود یادگرفت، آنان را به دیگران تعلیم دهد.

حجت‌الاسلام مصلی‌نژاد ابراز کرد: در این روایت به این موضوع هم اشاره شده که اگر مردم عالم زیبایی‌های سخن اهل بیت را بفهمند، بی‌شک از ما اهل بیت تبعیت می‌کنند.

ایشان افزودند: جوی که سخنان امام سجاد در آن جاری شده، جوی بسیار استبدادی و پر از اختناق بوده است و به همین دلیل از صحیفهٔ سجادیه به عنوان زبور آل محمد(ص) یاد شده است.

وی درا دامه خاطر نشان کرد: دعاهایی که از امام سجاد نقل شده است بیشتر مربوط به پس از واقعه عاشوراست که امام سجاد(ع) طبق مصلحت الهی بیمار بودند.

حجت الاسلام مصلی نژاد با اشاره به وقایع نامطلوب ایام حکومت یزید چون: واقعه عاشورا و هتک حرمت به خانه خدا و مضجع شریف نبی اکرم اسلام درباره‌ عناصر اصلی حاکم بر این فضا گفت: خفقان عجیب دستگاه حاکم پس از عاشورا و کمبود یاران مخلص و شیعیان حقیقی که به تعداد انگشتان یک دست بود، لزوم تربیت یاران شاگردان جدید را ضروری می‌ساخت و نیاز بازسازی تشیع بود.

 وی در ادامه اظهار کرد: در این راه امام چهارم با وجود کم‌بودن یاران در ابتدای ولایتشان از دو شیوه‌ بی‌سابقه استفاده کردند: یک استفاده از زبان غیرمستقیم و مأنوس دعا و مناجات برای ایجاد فضای سیاسی، فرهنگی، معرفتی و اجتماعی؛ زیرا امکان ایجاد کلاس رسمی برای ایشان فراهم نبود و مانند دوران امام صادق(ع) و امام باقر(ع) فراهم‌کردن کلاس‌های درس مهیا نبود و دوم تربیت شاگردان مخلص چه مردان و چه زنان که با عنوان خدمتگزار و به بهانه خدمت وارد منزل امام سجاد(ع) می‌شدند. از این رو بسیاری از روایان اهل بیت از خادمان یا نوادگان خادمان حضرت سجاد(ع) هستندکه در انتقال معارف اهل بیت کوشیدند.


نظر شما :