ابداع روشی نوین برای مهار ریز گردها توسط عضو هیات علمی دانشگاه جهرم

۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۹ کد : ۱۷۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۸۲
خشکسالی‌های مداوم، استفاده بی‌رویه از منابع آبی باعث گسترش ریزگردها شده که سلامت بخش عظیمی از ایران را به خطر انداخته است.
ابداع روشی نوین برای مهار ریز گردها توسط عضو هیات علمی دانشگاه جهرم

تأثیر خشک‌سالی‌های مداوم، استفاده بی‌رویه از منابع آبی مناطق بیابانی، از بین رفتن نیزارها، موجب خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها و تنک شدن پوشش گیاهی در برخی مناطق گردیده است. نتیجه چنین وقایعی گسترش شدید ریزگردها و ماسه های روان بوده که توانسته در کوتاه‌مدت اثرات نامطلوبی بر محیط‌زیست، اقتصاد و سلامت ساکنین 17 استان کشور بر جای گذارد.
دکتر سید علی اکبر باقریان عضو هیات علمی دانشگاه جهرم در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه جهرم گفت: در راستای یافتن راهی کم هزینه، مؤثر و سریع الاثر برای مهار این پدیده مخرب، پژوهش های متعددی را انجام شد که نتیجه این تحقیقات در قالب اختراعی با عنوان "توری بذر مال جهت مهار ریزگردها و ماسه های روان"، منجر گردید.

وی با اشاره به اینکه این اختراع می تواند از طریق کاهش تنش برشی باد، از خاک حفاظت ‌کند و به نحو شگفت انگیزی مانع فرسایش بادی خاک شود افزود: همه این فواید از طریق حفاظت مکانیکی خاک توسط یک نوع توریِ از جنس پلی اتیلن پُرچگال (HDPE) با منافذ بسیار ریز که توسط بذور گیاهانی همچون شاهی و خاک شیر آغشته و بدواً به کمک سنگریزه های کم تراکم مستقر بر روی توری، مهار و بعداً استقرار و کارایی آن با کمک ریشه ها و شاخساره استقرار یافته گیاهان فوق الذکر، به مدت بیش از ده سال، تضمین خواهد شد و در عملیات میدانی بیش از 80 درصد ریزگردهای منطقه هدف را کنترل نموده است. بدین وسیله؛ یک لایه نفوذ پذیر، محکم، یکدست، با ماندگاری چشمگیر، ارزان قیمت و سریع الاحداث، سازگار با محیط زیست و افزاینده تعداد و تنوع میکروارگانیسم های خاک در قسمت قشری خاک منطقه مورد حفاظت بر پا می گردد و علاوه بر کنترل بی نظیر پدیده شوم ریزگردها و همچنین ماسه های روان، از تبخیر سطحی آب موجود در لایه های قشری خاک به مقدار حدود 40 تا 60 درصد نسبت به شاهد، حفاظت می نماید.
 

مخترع ممتاز و عضو هیات علمی دانشگاه جهرم ضمن انتقاد از مسئولین اظهار داشت: طبق برآورد دقیق متخصصین ذی ربط و در ابعاد کوچک، حداکثر هزینه تولید و راه اندازی سیستم مبتنی بر این اختراع کمتر از پنج هزار تومان برای هر متر مربع می باشد که بر همین اساس، فی مابین مخترع و ستاد علم و فناوری ریاست جمهوری، رایزنی هایی صورت پذیرفت ولی به دلیل عدم تأمین سرمایه اولیه جهت تجهیز یک هکتار عرصه معرفی شده از سوی ستاد مذکور، در حال حاضر اقدامات بعدی معلق گردیده است. امید آن می رود که رسانه ای شدن این اطلاعات منجر به ایجاد انگیزه برای تأمین اعتبارات لازم جهت ورود دانشگاه جهرم به عرصه مهار ریزگردهای استان های درگیر با این پدیده و بالطبع کاهش آلام و خسارات ناشی از گرد و غبار و ریز گردها در کشور گردد.

 


نظر شما :