همایش ملی علامه شمس الدین محمد خفری در دانشگاه جهرم

۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۸ کد : ۱۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۴۵
روابط عمومی دانشگاه جهرم
همایش ملی علامه شمس الدین محمد خفری در دانشگاه جهرم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جهرم: دومین روز و مراسم اختتامیه همایش ملی علامه شمس‌الدین محمد خفری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار فارس، محققان، اندیشمندان و جمعی از مسئولان استانی، کشوری و شهرستانی در دانشگاه جهرم برگزار شد.
دکتر نادریان رئیس دانشگاه جهرم و رئیس همایش، ضمن خوش آمدگویی و ابراز خرسندی از برگزاری این همایش ملی در دانشگاه جهرم گفت: همایشی به مناسبت بزرگداشت عالم عالیقدر دانشمند فرهیخته جهان اسلام علامه شمس الدین محمد خفری ترتیب داده شده که این شخصیت وارسته را به واسطه ی اندیشمندان و پژوهشگران و محققان کشورمان به جامعه ی اسلامی بیشترمعرفی کنیم. شایسته است که کنگره دائمی و موسسه ی پژوهشی به نام این عالم عالیقدر در خفر و جهرم راه اندازی شود.
دکتر رضایی نماینده مردم شهرستان جهرم و رئیس کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی در دومین روز از همایش علامه خفری در جهرم گفت: حوزه فرهنگ غریب است که باید در اشاعه آن تلاش کنیم و خوشبختانه برگزاری این چنین همایش‌ها و زنده نگه داشتن عالمان برجسته دین اسلام راهی برای تحقق این مهم است.
دکتررضایی با انتقاد از این که مسائل فرهنگی در اولویت مجلس و دولت نیست افزود: یکی از اولویت‌های ما در اشاعه مسائل فرهنگی، مدیریت فضای مجازی و تولید محتوا است که وزارت فرهنگ و ارشاد باید انجام دهد.
وی گفت: متولیان فرهنگی در بخش مدیریت بازی‌های رایانه‌ای که متاسفانه بر اخلاق فرزندان اثر گذاشته و همچنین بحث مد و لباس به جد ورود کنند.
نماینده مردم جهرم در مجلس افزود: همدلی خوبی در بین مسئولان کشور صورت گرفته که امید است شاهد دستاورد‌های بهتری در همه زمینه‌ها از جمله در زمینه فرهنگی باشیم.
مهندس علیرضا صحرائیان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان جهرم در این همایش متذکر شد که باید از مقالات ارائه شده جهت شناخت این عالم بزرگ استفاده شود و آثار خطی وی را احیا کنیم تا دست کم مردم فارس بدانند که در حوزه نجوم، فردی صاحب نام وجود داشته است
سیدعلی صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش ملی علامه شمس‌الدین محمد خفری به تمدن اسلامی و نسبت آن با عقلانیت و دوره‌های مختلف آن اشاره کرد و گفت: اگر اسلام، اسلام عقلانیت است و دیانت ما دیانت عقلانیت است این عقلانیت از مسیر عقلانیت ترجمانی به سمت یک عقلانیت توحیدی حرکت می‌کند و نزدیک‌تر می‌شود که جانمایه تمدن‌سازی اسلامی شکل می‌گیرد، سئوال اینجاست که ما چگونه می‌توانیم به عقلانیت توحیدی برسیم که هم جهان، هم معرفت و هم انسان و عناصر آن را واحد و متحد ببینیم.
وی افزود: آنچه که انقلاب اسلامی آن را آفرید و امام راحل آن را ادامه داد ایجاد یک مقطع جدید در عقلانیت بود و آن عقلانیت توحیدی نظری و عملی است.
استاندار فارس نیز در این همایش در وصف علامه شمس الدین خفری گفت: شمس الدین خفری نابغه‌ای از عالم بشری است که درعلم فلسفه، نجوم و ریاضی دستاورد‌های به یاد ماندی به جا گذاشته است.
اسماعیل تبادار افزود: در علم حکمت، شمس الدین خفری بعد از خواجه نصیر الدین طوسی از پیشگامان این حوزه است و توانسته مکتب فلسفه شیراز که همان مکتب دشتی بود را به حکمت متعالیه نزدیک کند.
آیت‌الله دکتر لطف‌الله دژکام، امام جمعه‌ شهرستان جهرم نیز در این همایش با محوریت دیدگاه‌های خفری در علم باریتعالی با نگاهی به حکمت متعالیه سخنرانی کرد.
وی در توصیف فلسفه‌‌ علامه خفری گفت: علامه خفری نگاهی اشراقی داشته و در وصف صفات الهی، صفت علمی را مهم دانسته است.
امام جمعه شهرستان در ادامه بیان کرد: علم ذاتی و تفضیلی در کنار هم و به موازات هم در تفکرات فلسفی علامه شمس‌الدین خفری وجود داشته است.
حجت‌الاسلام حریزاوی، رئیس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این همایش به ارائه‌ مقاله‌ای درباره‌ جایگاه علامه خفری در تمدن‌سازی اسلامی از دوران صفوی تا عصر حاضر پرداخت و گفت: اعتقادات، اخلاقیات و احکامیات از دسته‌بندی‌های علوم انسانی است که در راستای آن علمای بزرگ شیعه از جمله شمس‌الدین خفری نقش بسزایی داشته است.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب افزود: فرهنگ، هنر و اقتصاد صدرایی را باید برای بشریت عرضه کرد و با استفاده از تفکرات فلسفی علما و حکمای بزرگی چون شمس‌الدین خفری باید خروجی سیاسی، مدیریتی و اقتصادی داشته باشیم.

شایان ذکر است؛ در این همایش از ۱۶ اثر علامه خفری توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار فارس رونمایی شد.

نظر شما :