برگزاری همایش ملی علامه خفری در خفر

۰۹ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۴۱ اخبار
تعداد بازدید:۱۸۱۴
رئیس همایش در مراسم گشایش گفت: دانشگاه جهرم، مجمع عالی حکمت دانشگاه شیراز برگزار کننده این همایش هستند.
برگزاری همایش ملی علامه خفری در خفر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جهرم: دکتر مسعود نادریان جهرمی رئیس دانشگاه جهرم و رئیس همایش در مراسم گشایش گفت: دانشگاه جهرم، مجمع عالی حکمت دانشگاه شیراز برگزار کننده این همایش هستند.

وی ادامه داد: ‌این همایش در روز نخست در بخش خفر و روز دوم در شهر جهرم برگزار می شود.

دکتر نادریان افزود: برای هر چه بهتر برگزار شدن این همایش ملی کمیته های علمی، اجرایی، روابط عمومی و تبلیغات، تشریفات و اسکان تشکیل شده است.

وی بیان کرد: در روز دوم این همایش به بررسی ابعاد فردی، اجتماعی و علمی این فیلسوف و چهره علمی جهان اسلام در دانشگاه جهرم پرداخته می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی دبیر اجرایی این همایش گفت:این مراسم نتیجه همدلی مردم و مسئولان است وازاهداف برگزاری آن احیای آثار علامه خفری است.

وی ادامه داد: 16رساله این عالم بزرگ در دو جلد رونمایی می شود،‌ رساله اربعینیات این عالم به فارسی ترجمه شده و در 1000نسخه به چاپ رسیده است.

دبیر همایش گفت:‌ در شورای فرهنگ عمومی استان مصوب شد در تقویم کشورمان روزی به نام این عالم والا مرتبه ثبت شود امید است که در شورای فرهنگ عمومی کشور نیز مصوب شود.

علیرضا صحراییان فرماندار ویژه جهرم نیز در این مراسم گفت: از تندیس این عالم در این مراسم رونمایی می شود و امید است با حضور مسئولان ملی و استانی این مراسم مقدمه ای برای توسعه بیش از پیش کتابخانه های این شهرستان باشد.

نماینده مردم جهرم در این همایش گفت: علامه خفری گنجی پنهان است که از این سرمایه استفاده نشده است.

دکتر محمدرضا رضایی افزود:‌ سرمایه یک کشور تنها بخش اقتصادی نیست بلکه مهم ترین آن نیروی انسانی است، دانشگاهیان و مراکز علمی به اندیشه علما از جمله علامه خفری نیازمند هستند.

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در همایش ملی علامه خفری بیان کرد:این عالم دارای جامعیت علمی بوده و شناساندن این سرمایه ها به مردم تقویت امید ملی در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد:‌جوانان در شناخت و معرفی افکار و شخصیت این عالم به نسل امروز مجاهدت کنند،‌ عده ای از صاحب نظران علامه خفری را خواجه نصیرالدین دوم کشور نامیده اند.

محورهای این همایش شامل علامه خفری و مکتب فلسفی شیراز ، علامه خفری و بنیادهای حکمت متعالیه (اشتراک ها و افتراق ها) ،‌ سیر تحول نظرات فلاسفه قبل و بعد از علامه خفری در شکل‌گیری مکتب شیراز ،مقایسه تطبیقی آرای علامه خفری در طبیعیات و الهیات با دیگر حکما ، تأثیرات مکتب ملاصدرا از علامه خفری، روش شناسی آثار علامه خفری، علامه خفری و علم منطق است.

ملاشمس‌ الدین محمد بن احمد خفری از متکلمان مشهور دوره‌ صفویه بود که از علومی چون عرفان، تفسیر، ریاضیات، ستاره‌ شناسی و دانش‌های نهانی نیز سررشته داشته است.

او از مردم خفر بود و در روزگار شاه اسماعیل صفوی می‌زیست. خفری نخست در شیراز و کاشان و هرات و عربستان نیز اقامت داشت.

بر حاشیه ‌ای که او بر شرح تجرید قوشچی نوشت 20 تن از بزرگان فلسفه از جمله میرداماد، شمسای گیلانی و غیاث‌الدین منصور دشتکی حاشیه نوشته ‌اند.

وی از عاشقان اهل بیت و پس از غیاث‌ الدین منصور کاشانی، بزرگترین شاگرد صدرالدین محمد دشتکی بود. بارقه‌هایی از حکمت متعالیه را در مشرب فکری و فلسفی او می‌توان دید. وی به گرایش‌های عرفانی و نیز حکمت ذوقی و اشراقی نیز توجه داشته است.

آرامگاه علامه خفری در کاشان است.

 
 

نظر شما :