بیانیه اعضای هیات علمی دانشگاه جهرم در پی تصمیم وزارت علوم

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۹ کد : ۱۱۲۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۴۵۴
بیانیه اعضای هیات علمی دانشگاه جهرم در پی تصمیم وزارت علوم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل،پس از اقدام غیر کارشناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص طرح آمایش دانشگاه جهرم واکنش اعضای هیات علمی دانشگاه جهرم را در پی داشت. به همین سبب استادان دانشگاه جهرم مراتب مخالفت خود را با صدور بیانیه ای ابراز داشتند. متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

 

استاد گرانقدر جناب آقای دکتر غلامی
مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

با اهدای سلام
احتراماً ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، به استحضار حضرتعالی می‌رساند متأسفانه شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بدون توجه به هامش حضرتعالی در نامه پیشین که مرقوم فرموده بودید « در طرح آمایش دانشگاه جهرم از نظر نماینده محترم و رئیس محترم دانشگاه بهره‌گیری شود و پیشنهادات ایشان بررسی و تاحد امکان اعمال گردد و نتیجه، قبل از نهایی شدن به بنده گزارش شود.»، نامه مأموریت دانشگاه جهرم را با عدم امکان توسعه در دو دانشکده اصلی این دانشگاه – مهندسی و علوم پایه – به شماره نامه 12696/2 در تاریخ 1400/01/28 ابلاغ نمود و همه اعضای هیأت علمی و نخبگان شهری و استانی را در بهت و حیرتی عمیق فرو برد؛ چراکه پیشتر، همه نخبگان شهری و استانی تبعات چنین تصمیم اشتباهی را در نامه‌های متعدد که بخشی از آن در پیوست‌ها آمده است، گوشزد کرده بودند و امید داشتند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که داعیه دار مدیریت علمی در کشور می باشد، وقعی بر این ملاحظات نهد و با نگاه تصمیم‌سازی به آن بنگرد. متأسفانه ابلاغ این نامه، آن هم در آستانه انتخاباتی که به فرمایش مقام معظم رهبری دام ظله العالی باید با شور و نشاط مضاعف همه آحاد مردم و با کمک همه دلسوزان نظام برگزار گردد، نه تنها جو ناامیدی و دلسردی را در بین نخبگان که در بین همه آحاد مردم این دیار حکمفرما کرد؛ بگونه ای که بسیاری پنداشتند وزارت علوم نیز همانند بسیاری از مراکز دیگر تصمیم‌گیری، در چالش سیاست‌زدگی و تصمیم‌گیری های غیرکارشناسی گرفتار آمده است. گرچه تبعات چنین ابلاغی ماه‌ها در اذهان فرد فرد این دیار باقی خواهد ماند، لکن از باب اینکه جلو ضرر از هرجا گرفته شود منفعت است، مطالبی را خدمت حضرتعالی که فردی فرهیخته و دانشمند می‌باشید یادآور می‌شویم؛ بدان امید که عزیزان تصمیمگیر در شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی را به نگاه مجدد کارشناسی دستور فرمایید و مصوبه فعلی لغو یا اصلاح شود.
در استان فارس، نسبت نرخ جمعیت دانشجویی به جمعیت استان 0/5  درصد بوده که این آمار در استان‌های هم‌جوار همچون اصفهان و کرمان به ترتیب 0/7  درصد و یک درصد می‌باشد. همچنین استان فارس با داشتن جمعیت بیشتر، به لحاظ برخورداری از دانشگاه‌های جامع به تازگی و با جامع بودن دانشگاه جهرم، با این دو استان برابر شده است. از این منظر، توسعه جامع دانشگاه جهرم یکی از اهداف مهم طرح آمایش را که برقراری عدالت آموزشی است محقق می نماید و مصوبه اخیر برخلاف این هدف است.
دانشگاه جهرم با دارا بودن حدود 80 عضو هیأت علمی و 2500 دانشجو به عنوان دومین دانشگاه جامع استان فارس ( مطابق نامه شماره 178978/2 مورخ 96/08/07 )، باتوجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود، بیانیه مأموریت خود را که محصول ساعت‌ها مطالعه، بررسی و تحلیل کارشناسی و همچنین مشورت با استادان صاحب‌نظر دانشگاه شیراز است، به عنوان بستری تصمیم‌ساز به وزارت پیشنهاد داد که متأسفانه تاکنون در تصمیم‌گیری به آن توجهی نشده است. به طور خلاصه برخی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ممتاز و رقابتی شهرستان جهرم و بطور خاص دانشگاه جهرم به شرح زیر می باشد:
1-    مرکزیت جغرافیایی شهرستان جهرم، در منطقه جنوب استان فارس؛ بگونه ای که می تواند به شهرهای هم‌جوار خدمات مفید علمی و فناوری در کوتاه ترین زمان ممکن ارایه نماید.
2-    قرار گرفتن در کریدور ترانزیتی شمال به جنوب کشور، بگونه‌ای که دسترسی آسان دانشجویان و ذی‌نفعان منطقه ای را به همراه دارد.
3-    برخورداری این شهرستان از مزایای چون منطقه ویژه اقتصادی، سه شهرک صنعتی فعال، نیروگاه سیکل ترکیبی، صنایع زیرساختی مانند صنایع پتروشیمی، صنایع تبدیلی، حدود 140 هزار هکتار باغات و مزارع کشاورزی، سد سلمان فارسی که ماموریت آبرسانی به شهرستان‌های قیر و کارزین، لار و ... را برعهده دارد، همگی شهرستان جهرم را به شهری صنعتی بدل کرده و نیاز به توسعه مراکز دانشگاهی در حوزه های مهندسی و علوم پایه به ویژه در دانشگاه جهرم را دوچندان می سازد.
4-    برخورداری از مراکز تحقیقاتی آپا ( آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای) مشترک با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین مرکز رشد فناوری دانشگاه جهرم مشترک با پارک علم و فناوری فارس؛ توضیح اینکه در سه سال گذشته، مراکز مذکور، موفق شده اند چندین میلیارد تومان سرمایه از طریق انعقاد قراردادها در حوزه های مختلف مهندسی جذب نمایند.
5-    انعقاد چندین تفاهم‌نامه بین‌المللی با دانشگاه‌های خارج از کشور در حوزه‌های مهندسی، کشاورزی، علوم پایه و علوم انسانی
6-    عقد قراردادهای پژوهشی صنعتی با سازمان‌های مختلف و بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف مهندسی با هدف رفع نیاز آنها و کمک به درآمدزایی و خودکفایی مالی دانشگاه.
7-    فعالیت دانشگاه‌های دولتی، علوم پزشکی، پیام نور، آزاد اسلامی و غیر انتفاعی با محوریت دانشگاه جهرم؛ بگونه‌ای که شهرستان را به شهری دانشگاهی با بیش از 15000 دانشجو بدل کرده است.
8-    تناسب رشته‌ها و مهارت‌های موجود در دانشگاه جهرم با نیازها و ظرفیت‌های فوق که باعث شده بخش کثیری از فارغ التحصیلان این دانشگاه، جذب بازار کار تخصصی و مرتبط بومی گردیده‌اند.
9-    ثبت اختراع و تجاری‌سازی ایده‌های کاربردی مختلف در حوزه‌های مهندسی که به راه‌اندازی چندین شرکت دانش بنیان با محوریت رفع نیازها و حل مشکلات صنعتی و تجاری منطقه‌ای و ملی منجر شده است.
همه موارد فوق که طی سالیان گذشته با کمک همه دلسوزان و کنشگران شهری، استانی و ملی به دست آمده است، چنان اعتباری به این دانشگاه بخشیده که داوطلبان کنکور سراسری، دانشگاه جهرم را پس از دانشگاه‌های شیراز و صنعتی شیراز، در اولویت انتخاب استانی خود به ویژه در رشته‌های مهندسی و علوم پایه قرار می‌دهند. این در حالی است که نه تنها در این دو دانشکده با کمبود دانشجو روبرو نیستیم بلکه رشته‌های مهندسی با اقبال بیشتر سالیانه‌ی داوطلبان نیز در پنج سال گذشته روبرو بوده است. همچنین علیرغم تمامی سیاست های انقباضی وزارتخانه نسبت به دانشگاه های خارج از مراکز استان، دانشکده علوم پایه نیز  با ریزش دانشجو مواجه نبوده است.  حال پرسش این است که « در چنین شرایطی که داوطلبان رشته‌های مهندسی بیش از ظرفیت موجود دانشگاه‌های استان می‌باشد، و وجود دانشکده علوم پایه یک ضرورت برای تضمین کیفیت آموزشی در هر دانشگاهی می باشد، اصرار بر عدم توسعه دانشکده‌های مهندسی و علوم پایه در یکی از بزرگترین دانشگاه‌های استان – دانشگاه جهرم – به چه دلیل است؟»
باتوجه به سوابق روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان‌های استان، اعطای امتیاز توسعه دانشکده مهندسی و علوم پایه به دانشگاه‌های دیگر شهرهای استان و عدم امکان توسعه دانشکده های مشابه در دانشگاه جهرم، علی‌رغم کمبود ظرفیت استان در این حوزه، حساسیت اجتماعی بسیار بالایی را در اذهان عمومی این مناطق ایجاد نموده است؛ بگونه‌ای که عدم لغو یا تصحیح این مصوبه در روزهای پایانی خدمتگزاری دولت تدبیر و امید، علیرغم همه خدمات انجام شده در هشت سال گذشته، طعم تلخی را در کام مردمان این مناطق به یادگار خواهد گذاشت. لذا از حضرتعالی تقاضامندیم درخصوص لغو یا تصحیح این مصوبه و تأکید بر حفظ جامعیت و توسعه دانشگاه جهرم در هر چهار دانشکده موجود، دستور لازم را مبذول فرمایید. بیش از پیش از حسن نظر و مساعدت جنابعالی سپاسگزاریم.


با آرزوی توفیق الهی
اعضای هیأت علمی دانشگاه جهرم

 


نظر شما :